CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Monday, July 27, 2009

itu mahu,ini mahu dan??

"aku mahu berjaya dalam periksa kali ni!"

"aku akan study betul-betul!"

"aku akan belanja duit aku sebaik mungkin!"

"aku nak jadi yang terbaik!"

"aku tak mahu gagal!"


Kita sering kali berazam macam ni. Kita fikir,kita ulang-ulang,kita ingat,namun jarang sekali kita dapati semua yang kita azamkan ini terjadi.

Mengapa? Adakah azam kita tak cukup baik? Azam kita tak cukup sempurna?
Atau mungkin jugak kita hanya sekadar berazam?

Ya! Semua benda yang kita azamkan sebenarnya tak musthil untuk kita capai,namun ianya akan jadi mustahil andaikata kita hanya menanam azam di hati. Macam mana nak ada output kalau tiada inputnya? Macam mana lampu nak menyala andai suis tidak dipetik? Macam mana kereta nak bergerak kalau enjin tak dihidupkan?

Begitu juga dengan kita. Apa yang kita azamkan hanyalah sekadar sebuah ilusi dan medium yang sedang menanti untuk kita jadikan realiti.

Sebuah ilusi tanpa usaha untuk merealitikannya akan kekal menjadi ilusi dan akan mati ditelan waktu yang berlalu. Namun sebuah ilusi yang disertakan dengan usaha untuk merealisasikannya,akan bertukar menjadi sebuah benda yang benar-benar dapat dinikmati hasilnya.

Kita telah berilusi,kita telah berfantasi,kta juga telah cuba mengukir mimpi namun bilakah masa yang sesuai untuk merealisasikannya?


Firman Allah s.w.t dalam surah Al-Asr

"Demi masa,Sesungguhnya manusia itu benar-benar dalam kerugian,kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal soleh dan nasihat-menasihati supaya mentaati kebenaran dan nsihat-menasihati supaya mentaati kesabaran"

1 comments:

miss_alin said...

tanpa angan2 mimpi xkan jadi kenyataan.. teringat kate2 roomate di usim ni..

hehe~